Frågor & Svar

Innehåll som kan döljas

Vad är en vattenanalys och varför är det viktigt?

En vattenanalys är en provtagning av vattnet för att undersöka vattenkvaliteten. En del föroreningar syns i vattnet, så att det inte blir inbjudande att dricka det.

En del föroreningar syns inte, det är framför allt därför en vattenanalys är super viktigt för dig med egen brunn. Föroreningar som inte syns är exempelvis radon, bakterier m.m. 

Livsmedelsverket rekommenderar att du gör en vattenanalys minst vart tredje år, särskilt om du har en egen brunn. Det hjälper dig att upptäcka problem i tid och kunna vidta åtgärder för att förbättra vattnet.

Hur mycket kostar en vattenanalys och rådgivning?

Vi på Brunnsvattenanalys erbjuder alltid kostnadsfri rådgivning. Priset för själva analysen varierar beroende på vilken vattenanalys du väljer. Priserna finns i avsnittet: Beställ vattenprov.

Vad betyder ackrediterad?

En ackrediterad vattenanalys innebär att provet analyseras på ett laboratorium som är godkänt av en oberoende myndighet (i Sverige är det Swedac).

Ackrediteringen visar kvalitet, kompetens och garanterar att analysen följer fastställda standarder och metoder. För dig som kund innebär det en extra trygghet, du kan lita på att analysen är korrekt utförd och att resultatet håller hög kvalitet.

Hur ofta bör jag analysera mitt vatten?

Rekommendationen från Livsmedelsverket är att göra en vattenanalys var tredje år. Ännu oftare (varje år) om du har små barn i hushållet eller märker förändringar i lukt, smak eller utseende.

För kommunalt vatten kontrollerar vattenverket regelbundet kvaliteten, men egna tester kan vara bra för att verifiera att vattnet i just din bostad är säkert.

Hur skickar jag in vattenanalysen?

När du har fyllt provrören med vatten, lägger du tillbaka dem i samma låda som de kom i och lämnar in på ett av Eurofins inlämningsställe.Läs mer om provinlämning här >

Hur tolkar jag resultaten av min vattenanalys?

Vad bör jag vara särskilt uppmärksam på?

När provresultaten är tillgängliga får du veta om ditt vatten är Tjänligt, Tjänligt med anmärkning eller Otjänligt. Om vattnet visar sig vara otjänligt ska du inte dricka vattnet förrän en åtgärd är gjord. Skulle det innehålla bakterier eller något som är direkt skadligt, kommer vi få ett "larm" och kontakta dig innan hela provresultatet är klart. 

Vi kontaktar alltid dig när provresultaten är klara (ca 10 arbetsdagar efter provsvaren kommit in till Eurofins). Du får hjälp att förstå vad resultaten innebär och vad du behöver göra för att förbättra din vattenkvalitet.

Läs mer om riktvärden för dricksvatten här >

Mitt vatten innehåller höga halter av tungmetaller

Kontakta gärna oss så hjälper vi dig med en skräddarsydd lösning. Höga nivåer av tungmetaller som bly, arsenik eller kadmium kan vara skadliga vid långvarig exponering. Åtgärder som brukar tas in för denna typen av föroreningar är ett vattenfilter eller UV-behandling.

Vad gör jag om mitt vatten inte klarar kvalitetskraven?

När provresultaten är tillgängliga får du veta om ditt vatten är Tjänligt, Tjänligt med anmärkning eller Otjänligt. Skulle det innehålla bakterier eller något som är direkt skadligt, kommer vi få ett "larm" och kontakta dig innan hela provresultatet är klart. 

Kan ni hjälpa mig att förbättra mitt vatten?

Ja, vi hjälper dig hela vägen. Vi kan ge råd om vilka filter eller andra lösningar som passar just din situation, så att du kan få säkrare och bättre vatten hemma.

Hur gör jag för att testa mitt vatten?

När du har valt och beställt en vattenanalys på brunnsvattenanalys.se, får du inom några dagar en avisering där du kan hämta ut det på närmaste DHL-ombud. I paketet ligger det provrör, instruktioner och fryspåse. Följ instruktionerna och fyll provrören med vatten. När du är färdig, lämnar du in paketet på närmaste inlämningsställe.